Co to vlastně jsou sacharidy, proteiny a tuky?

  Energii dodávají tři základní živiny: tuk, bílkoviny (proteiny) a sacharidy. Vitamíny a minerální látky sice nedodávají energii, jsou ale životně důležité k řízení látkové výměny a udržování určitých tělesných substancí. Když nasypeme do kamen víc uhlí než je potřeba, rozpálí se a začnou hezky sálat. Když svoje tělo "přecpeme", tj. dodáme mu víc energie, než potřebuje, svou teplotu tím nezvýšíme, ani nebudeme překypovat energií. Spíše dojde k tomu, že tělo přebytek energie, tedy kalorií, uloží do zásob tuku. Tyto zásoby vytvářejí tukové polštářky a představují tichou rezervu energie pro tělo. Příliš mnoho kalorií tedy touto cestou způsobuje tloušťku.

Sacharidy

  Ve formě cukru přecházejí sacharidy hned do krve a dodávají tudíž rychle energii. Vyskytují se hlavně v rostlinných potravinách, jako jsou obiloviny, ovoce, zelenina, luštěniny, brambory aj. Ideální formou pro příjem sacharidů by měly být škroby, které přecházejí do krve jen pomalu, a tím na dlouho zasytí. Přebytek je pak ukládán ve formě tukových zásob.

Bílkoviny (proteiny)

  Tento základní kámen potravy dodává právě tolik energie jako sacharidy, ale bílkoviny se využívají k výstavbě hormonů, enzymů, buněk, kůže, vlasů atd. Teprve při extremním zatížení se začnou spalovat aminokyseliny - stavební kameny bálkovin - a vytvářet tak energii. Přílišný přísun bílkovin je nebezpečný, neboť se produkty jejich rozkladu ukládají uvnitř těla (žíly, věnčité tepny) a není tedy tak nápadný jako ve formě vnějších tukových polštářků. Navíc bílkoviny ve větším množství zatěžují ledviny a dlouhodobě hrozí onemocnění cév.

Tuky

  Dodává víc než dvakrát tolik energie co sacharidy a bílkoviny. Kromě své funkce jako dodavatel energie je tuk zapotřebí jako stavební hmota buněčných stěn, hormonů, látek přenášejících informace aj. Přílišné množství tuku velmi rychle zvyšuje tělesnou váhu a vytváří riziko kornatění tepen.

Nepřihlášený uživatel